Keräys ja kuljetus

Jätteiden keräyksessä ja kuljetuksessa toimialueellamme on käytössä ns. sekajärjestelmä. Tämä tarkoittaa sitä, että käytössä on erilaisia jätteenkeräys- ja kuljetusmalleja.

Tuottajavastuun piirissä olevien jätteiden osalta teemme yhteistyötä tuottajayhteisöjen kanssa. Tarjoamme keräyspaikkoja tuottajavastuun alaisille jätteiden keräysastioille ekopisteillä, Metsäsairilan lajittelu- ja kierrätyskeskuksella ja pienjäteasemilla (sähkö- ja elektroniikkaromu/renkaat/paperi/kyllästetty puu). Huolehdimme keräyspisteiden puhtaana- ja kunnossapidosta.

01.07.2023 alkaen myös kiinteistökohtainen lakisääteinen hyötyjätteiden keräys siirtyi tuottajavastuun piiriin, jonka järjestämisestä me vastaamme. Vähintään viiden huoneiston taajamakiinteistöillä on oltava jäteastiat kartongille, metallille, keräyspaperille sekä muovi- ja lasipakkauksille. Pakkaustuottajat osallistuvat kiinteistökohtaisen keräyksen kustannuksiin kuntayhtiöiden kanssa laatimansa sopimuksen mukaisesti, jossa keräyskustannukset jyvitetään jätejakeittain ennalta sovitun laskentakaavan mukaan. Ensimmäiset asiakkaille täysimääräisesti kohdentuvat korvaukset määritetään loppukesästä/alkusyksystä 2024.

Kilpailutimme kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen piirissä olevien alueiden jätteenkuljetukset 2019. Kuljetusurakoissa Mikkeli on jaettu sekajätteen osalta viiteen alueeseen. Lisäksi hyötyjakeilla on omat (lasi- ja muovipakkaukset sekä metalli, kartonki ja biojäte) urakkansa. Kuljetusurakat alkoivat tammikuussa 2020 ja niiden kesto on viisi vuotta. Edellä mainittujen kuljetusurakoiden kuljetuksissa käytetään polttoaineena liikennebiokaasua.

Vuonna 2023 kilpailutimme jätteenkuljetukset urakkakaudelle 1.1.2025–31.8.2029. Taajamien, tällä hetkellä kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen piiriin vielä kuuluvat sekajätteen kuljetukset, siirtyvät vastuullemme 1.2.2025, josta syystä kyseisten kuljetusten urakkakausi poikkeaa muista alkaen vasta em. päivämääränä. Biojätteen kuljetukset siirtyivät koko alueelta vastuullemme 1.1.2024. Vuoden 2024 osalta nämä kuljetukset on kilpailutettu jo vuonna 2022, ja tuleva urakkakausi käynnistyy yhtenä kokonaisuutena heti vuoden 2025 alusta.

Vuodesta 2025 alkaen jätteenkuljetukset on koko alueemme osalta jaettu viiteen urakka-alueeseen. Näistä neljä on pakkaavalla jäteautolla kerättäviä jätejakeita. Bio- ja sekajätteen kuljetukset muodostavat kaksi urakka-aluetta. Toinen alueista muodostuu Mikkelin keskustaajamasta, toinen haja-asutusalueesta ja kehystaajamista. Kumpaankin sisältyy alueittain sekä bio- että sekajätteen kuljetukset. Lisäksi pakkausjätteistä on muodostettu omat urakka-alueensa niin, että lasipakkaukset ja kartonki muodostavat yhden kokonaisuuden, muovipakkaukset ja metalli toisen. Kummatkin hyötyjakeiden urakka-alueista käsittävät koko toiminta-alueemme. Pakkaavien jäteautojen käyttövoimavaatimuksena on biokaasu.

Viidennen urakka-alueen muodostavat ekopisteet, joissa keräysvälineenä ovat F-Boxit kartongille, metallille ja lasipakkauksille. Nämä kuljetukset kilpailutetaan vuonna 2024.

Hoidamme vastuullamme olevien alueiden asiakaspalvelun, laskutuksen sekä jäteastioiden tyhjennysten suunnittelun ja kierrätysneuvonnan. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä tarjoamiimme keskitettyihin palveluihin ja hintoihin.

Taajamien jätehuolto

Mikkelin taajama-alueilla toimii bio- ja sekajätteen osalta kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus (pois lukien Haukivuoren ja Suomenniemen taajamat). Haja-asutusalue sekä koko alueen (taajamat ja haja) pakkausjätteet ovat 1.7.2023 alkaen kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen piirissä.

Kaikilla kiinteistöillä on oltava vähintään sekajäteastia. Biojätteiden lajitteluvelvollisuus on kaikilla kiinteistöillä. Biojätehuollon voi hoitaa joko kiinteistökohtaisella erilliskeräyksellä tai kompostoinnilla. Viiden huoneiston tai sitä suuremmissa taloyhtiöissä tulee olla lisäksi omat lajitteluastiat metallille, kartongille, lasi- ja muovipakkauksille, sekä keräyspaperille. Pienemmät taloyhtiöt voivat käyttää alueellisia ekopisteitä tai halutessaan voivat ottaa myös erilliset keräysastiat hyötyjakeille.

Haja-asutusalueen jätehuolto

Haja-asutusalueella sekä Haukivuoren ja Suomenniemen taajamissa on kunnan järjestämä jätehuolto. Haja-asutusalueella kiinteistöt kuuluvat joko kiinteistöittäisen keräyksen piiriin tai ovat liittyneet aluekeräyspisteiden käyttäjiksi. Haja-asutusalueellakin on mahdollisuus kiinteistöittäiseen hyötyjakeiden keräykseen riippuen kiinteistön sijainnista keräysreitteihin nähden. Kiinteistöittäisen keräyksen tyhjennyshintaan voi vaikuttaa määritetyltä perusnoutoreitiltä mitattava, etäisyyteen perustuva poikkeamamaksu. Perusnoutoreitti on kuvattu jätetaksan liiteasiakirjoissa.

Haja-asutusalueelle on rakennettu vakituisten ja vapaa-ajanasuntojen käyttöön aluekeräyspisteitä, joilla kerätään sekajätettä, joka hyödynnetään energiana. Osassa aluekeräyspisteitä kerätään myös hyötyjätteitä.

Aluekeräyspisteitä on Mikkelissä yhteensä 94 kappaletta. Aluekeräyspisteiden käyttäjät maksavat keräyspisteen käytöstä vuosimaksua, joka on päätetty jätetaksassa.

Ekopisteet

Toimialueellamme on asiakkaiden käytettävissä ekopisteitä, joilla kerätään metallia, lasia, kartonkia, paperia, tekstiilejä ja muovipakkauksia. 23 ekopisteellä on myös biojätteen alueellinen keräys, joka on käyttäjille maksullinen palvelu. Ekopisteitä Mikkelissä on 54 kappaletta. Ekopisteiden lisäksi hyötyjakeita voi toimittaa veloituksetta Metsäsairilan lajittelu- ja kierrätyskeskukselle sekä pienjäteasemille.

Lajittelu- ja kierrätyskeskus sekä pienjäteasemat

Metsäsairilan lajittelu- ja kierrätyskeskukselle ja pienjäteasemille Haukivuorelle, Ristiinaan ja Suomenniemelle kotitaloudet ja yritykset voivat toimittaa sellaiset jätteet, joita ei voida laittaa tavalliseen jäteastiaan kokonsa, määränsä tai laatunsa vuoksi.

Asiakkaat voivat käyttää minkä tahansa pienjäteaseman sekä lajittelu- ja kierrätyskeskuksen palveluja asuin- tai mökkikunnasta riippumatta.

Vaarallisen jätteen sekä sähkö- ja elektroniikkaromun vastaanottopisteet ovat Metsäsairilan lajittelu- ja kierrätyskeskuksessa, pienjäteasemilla Haukivuorella, Ristiinassa ja Suomenniemellä. Lääkejätteen vastaanotto on järjestetty alueen apteekkien kanssa.